Blog

Online vindbaarheid verhogen

Bent u niet tevreden met het resultaat wat er uit uw website voortkomt? Dit kan verschillende oorzaken hebben, waarbij het gevonden worden door de juiste doelgroep vaak de voornaamste is. Wij kunnen u helpen uw online vindbaarheid te verhogen zodat uw doelgroep u op het juiste moment kan vinden.

Gezien de grote concurrentie op internet, is de online vindbaarheid een belangrijke succesfactor voor veel bedrijven. Omdat de topposities op de zoekresultaten pagina's schaars zijn, is het lastig om hier een plek in te verwerven. Toch is dit niet uitgesloten. Met behulp van goede marketingtechnieken is het goed mogelijk om "in the picture te staan" bij uw doelgroep.

SEO of SEA?

Bij online marketing worden termen als SEO of SEA veelgebruikt. SEO staat voor "Search Engine Optimalisation". Deze term beschrijft de activiteiten die als doel hebben om de online vindbaarheid te verbeteren in de organische zoekresultaten. SEA staat voor "Search Engine Advertising". Hiermee wordt het internet adverteren bedoeld.

Het is natuurlijk uitstekend mogelijk om deze twee online marketingstrategieën te combineren maar er zijn ook bedrijven die een keuze maken hiertussen. Veel bedrijven vragen zich dan ook hardop af wat de betere keuze is: SEO of SEA?

Voordelen van SEA

U kunt het beste SEA inzetten als u op zoek bent naar een resultaat op korte termijn. SEA is een investering die veel voordelen heeft en zeker zichzelf kan terug verdienen. Op het moment dat u een online campagne opgezet heeft, zal deze zichtbaar zijn op een hoge positie in de zoekresultatenpagina. De plaats hangt af van het budget dat u hier in steekt. Als er meerdere partijen interesse hebben in hetzelfde zoekwoord heeft Google een aantal selectiecriteria, die zijn ondergebracht in de "Quality Score".

SEA geeft een bepaalde zekerheid. De plek van de advertentie (uw website) is altijd goed, het zoekwoord is specifiek in te zetten en ook het budget is op maat af te stemmen. Er wordt immers een bod uitgebracht op een zoekwoord waarbij het aantal kliks op de website of het budget bepalend is hoe lang de website zichtbaar is. Daarnaast kan het bod op bepaalde piek tijdstippen verhoogd worden, zodat u nóg meer online zichtbaarheid heeft door een betere plek in de zoekresultaten. Hiermee bent u op het juiste moment zichtbaar bij uw doelgroep, en daar gaat het immers om in de online marketing.

Voordelen van SEO

Ook door middel van SEO kunt u "op het juiste moment pieken". Ook dit marketinginstrument heeft een aantal belangrijke voordelen. Deze methode is voordeliger dan het adverteren en is een oplossing voor een langere termijn. Een ander woord voor SEO is "zoekmachine optimalisatie". U maakt uw website geschikt voor een hogere positie in Google.

Dit doet u door met specifieke zoekwoorden te richten op een specifieke doelgroep. Door een juiste invulling van deze doelstelling, zal een zoekmachine uw website op de juiste waarde kunnen inschatten en deze hoger in de zoekresultaten plaatsen. Hierdoor zal uw online zichtbaarheid verbeteren en zult u meer bezoekers aantrekken. Doordat er meer bezoekers komen, wordt Google bevestigd dat uw website interessant is voor mensen en zal (in de drang om zelf zo klantvriendelijk mogelijk te willen zijn) de website nog beter vindbaar maken. Het is dus een positieve spiraal.

Dit klinkt allemaal erg eenvoudig maar dat is het zeker niet. De website moet ingericht worden op zorgvuldig uitgekozen zoekwoorden die tot in de perfectie aansluiten op een behoefte van de doelgroep. Hiervoor moet rijke content gecreëerd worden en dit moet op een strategische wijze op de website geplaatst worden. Daarnaast speelt het design en het gebruiksgemak ook een belangrijke rol. Een website moet overzichtelijk zijn, goed werken op alle (mobiele) devices en snel op het scherm verschijnen. SEO is een gecompliceerde mix van toepassingen op een website die, als deze tot in de perfectie worden uitgevoerd, wel de vruchten zullen afwerpen met betrekking tot vindbaarheid.

Online vindbaarheid als onderdeel van online succes

U kunt enorm hard werken aan de online vindbaarheid van de website, maar daarmee bent u er niet. Als u doelgroep uw website aanklikt, wat ziet men dan? heeft u een website die aan de verwachtingen voldoet? Is uw website overzichtelijk?

Dit zijn allemaal vragen die wél van belang zijn voor online succes. Online succes heeft namelijk niet alleen te maken met de vindbaarheid. Het is slechts een onderdeel hiervan. Als uw website op de eerste positie van de zoekresultaten staat maar uw potentiële klant zal op uw website niet kunnen vinden wat deze zoekt, heeft u er niets aan. De hoeveelheid bezoekers is geen succes factor, de hoeveelheid gerichte bezoekers wel. De opbouw en de structuur van de website speelt hier een essentiële rol in. Daarnaast is een combinatie met externe factoren zoals social media zeker geen verkeerde keuze.

Hoe kunt u uw online vindbaarheid verhogen?

Zoals u hierboven kunt lezen zijn er veel mogelijkheden om uw online vindbaarheid te verhogen. Welke mogelijkheden voor u het meest geschikt zijn is moeilijk vast te stellen. Hiervoor is een analyse van uw huidige website en marketing activiteiten noodzakelijk.

Heeft u interesse in zo'n analyse door een betrouwbaar en vakkundig bedrijf? Neem dan vrijblijvend contact op met Teletronics. Wij werken samen met een zeer ervaren bedrijf in deze branche. Zij kunnen u een uitstekend advies op maat geven en u helpen met uw online vindbaarheid te verhogen door uw website tot in de perfectie te optimaliseren. Daarnaast kan dit bedrijf u helpen met uw SEA-campagnes en ervoor zorgen dat uw website nog meer zal converteren. Deze samenwerking biedt u mogelijkheden om uw online succes aanzienlijk te verbeteren. Ontdek nu uw mogelijkheden.